אבי נפטר ולא הוריש את החברה – מה עושים?

ככלל, לעת זקנה אנשים רבים נוהגים לכתוב צוואה – מסמך בעל תוקף משפטי, שבו אדם כותב כיצד ולמי הוא מעוניין לחלק את רכושו ונכסיו לאחר מותו. עם זאת, ישנם מקרים בהם האדם שנפטר לא השאיר אחריו צוואה (בין אם הוא נפטר באופן פתאומי ובטרם עת, ובין אם מסיבה אחרת). מה ניתן לעשות במקרים אלו?

אבי נפטר ולא הוריש את החברה – מה עושים?

ברירת המחדל – חוק הירושה

במידה ואדם נפטר ולא השאיר אחריו צוואה, היורשים של רכושו ונכסיו נקבעים לפי סדר הירושה שמופיע בחוק הירושה. יורשים אלו הם קרובי משפחתו מדרגה ראשונה של הנפטר – בן או בת זוג (שאלו הם גם היחידים שאינם בקשר דם אשר מורשים לרשת את הנפטר), הורים, ילדים ובני משפחה אחרים.

יש לציין שגם קרוב משפחה שטרם נולד יכול לרשת את הנפטר, כל עוד הוא נולד עד 300 ימים לאחר יום הפטירה.

במידה ולנפטר אין קרובי משפחה שיכולים לרשת את נכסיו, רכושו עובר לידי המדינה – אל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

 

סדר הירושה

כאשר הנפטר לא השאיר אחריו צוואה והוא בעל קרובי משפחה – אופן חלוקת הירושה לפי החוק הוא שחצי מהירושה יקבלו בן או בת הזוג, ואת החצי השני יקבלו ילדיו (כאשר אם מדובר במספר ילדים, הרכוש מתחלק שווה בשווה ביניהם).

במידה והנפטר הותיר בן או בת זוג, אך ללא ילדים – הירושה מתחלקת בין בן הזוג לבין הורי הנפטר או אחיו ואחיותיו. במידה ונפטר הותיר אחריו ילדים, אך ללא בן או בת זוג – הירושה מתחלקת שווה בשווה בין ילדיו.

כמו כן, במידה והנפטר לא הותיר אחריו בני זוג או ילדים – הוריו, אחיו ואחיותיו מתחלקים ביניהם בכל נכסיו.

 

החזרי מס לבעלי חברה משפחתית

במידה והנפטר היה הבעלים היחידים של החברה, והוא לא השאיר אחריו צוואה שמפרטת את רצונו לסדר הירושה – כאמור, הירושה עוברת לבני משפחתו מדרגה ראשונה של הנפטר. בצורה זו, חברה שעוברת מאב לילדיו, ורק בני המשפחה הם בעלי המניות החברה – עשויה להיחשב כ"חברה משפחתית" לענייני מס.

קבלת החזרי מס לחברות משפחתיות עשויה להתאפשר במספר מקרים – למשל, במידה ולמחזיק המניות העיקרי בחברה יש נקודות זכות או הטבות מס שונות שמגיעות לו, ולא נלקחו בחשבון בעת המיסוי.

את המידע המלא אודות החזרי מס לבעלי חברה משפחתית, תוכלו למצוא באתר האינטרנט https://www.hagana.co.il. באתר זה תוכלו למצוא מידע רב גם עבור סיבות נוספות שייתכן ובגינן תהיו זכאים להחזרי מס – במידה ואתם בעלי משכנתא, חיילים משוחררים, גמלאים, עיוורים או נכים, גרושים, בעלי בעיה רפואית, סוחרים בשוק ההון ועוד סיבות רבות נוספות.

אנו ממליצים לכם להיכנס לאתר ולבדוק את זכאותכם להחזרי מס – ייתכן כי מגיע לכם סכום כסף גדול שלא ידעתם עליו עד כה.

 

מזנאיים

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם