איזה תמלולים קבילים בבית משפט?

בשנים האחרונות, קבצי שמע הכוללים הקלטות של שיחות בין שני אנשים או יותר, הם בעלי מעמד ראייתי מרכזי בהליכים משפטיים.

פעמים רבות, שיחה מוקלטת עשויה להיות הראיה שתכריע את גורל ההליך המשפטי.

עם זאת, אל הגשת קבצי הקול נדרש להתלוות התמליל שלה, אשר נדרש לעמוד במבחני קבילות שיאפשרו לעשות בו שימוש בהליך המשפטי.

איזה תמלולים קבילים בבית משפט?

תמלול הקלטה – משמיעה לקריאה

התמלול הוא הפיכת קובץ קול הניתן לשמיעה בלבד למסמך כתוב. התמלול נדרש לשקף את הנאמר בהקלטה הקולית בצורה נאמנה. המעבר מקול לכתב, דורש הקפדה על מספר כללים שיאפשרו את השימוש בו כמקור עיון עיקרי לצד האפשרות לעיין בהקלטה הקולית.

 

כללים בתמלול קובץ קול

הכלל החשוב ביותר בתמלול קובץ קול, הוא דיוק בכתיבת המילים הנשמעות בהקלטה ופיסוקן כהלכה. השמטת מילים שנאמרו או הוספת מילים שלא נאמרו, פוגעות קשות בתוקף התמליל. כמו כן, בתמליל המתייחס להקלטת שיחה בין שני גורמים או יותר, נדרשת הפרדת דוברים בצורה מדויקת. זאת מאחר שכל מילה הנאמרת בהקלטה צריכה להיות מיוחסת לאחד הדוברים בה.

קיימים מספר סוגי הקלטות אשר ההתייחסות העיקרית אליהן, בשל הנוחות שבכך, היא באמצעות התמליל שלהן. עם זאת, תמליל שלא מצורפת אליו הקלטת הקול, הוא חסר תוקף ראייתי. זאת משום שהוא מהווה כלי לבחינת ראייה קולית ולא תחליף לה. קבילותו של תמליל נוצרת משילוב של כריכתו בראיית המקור לצד כתיבת המלל והפרדתו לפי הדוברים בהקלטה באופן מדויק.

 

קבילות תמלול הקלטת דיון משפטי

תמלול הקלטת דיון משפטי עשויה לשמש את הצדדים במסגרת ההליך נשוא התמלול, בהליך של ערעור על ההליך נשוא התמלול ובכל הליך משפטי אחר הנוגע לדיון המתומלל. הדגש בעת עריכת תמלול משפטי, הוא ברישום מדויק של דברי כלל הצדדים להליך, לצד יצירת מסמך הניתן לקריאה בצורה שוטפת. זו הסיבה שבתמלול מסוג זה, ניתן פעמים רבות להשמיט גמגומים והברות קטועות.

 

קבילות תמלול האזנת סתר

ראיה הנפוצה בעיקר בהליכים פליליים היא האזנת סתר לשיחה בין שני אנשים. לרוב מדובר בהקלטה הנעשית על ידי המשטרה במסגרת צו שיפוטי המתיר לה לעשות כן. תמלול זה הוא קביל כאשר הוא מלווה בהצהרה מפי הגורם שזיהה את קולות הדוברים כי הוא עומד מאחורי זיהויים, לצד הצהרה מצד הגורם המתמלל כי התמליל משקף באופן מדויק את הנאמר בהקלטה.

 

קבילות תמלול הקלטת חקירה

חקירות משטרה מתועדות לרוב באמצעות ווידאו הכולל קול ותמונה. על מנת שתמליל חקירה ייחשב כקביל, עליו לכלול, לצד דיוק במלל וזיהוי נכון של הדוברים, גם התייחסות לפעולות שמבוצעות על ידי הגורמים המופיעים בתיעוד.

כך למשל, יש לתעד יציאה וכניסה של גורמים לחדר החקירות והדגמות שנעשות באופן ויזואלי על ידי מי מהגורמים. כמו כן, המתמלל צריך לציין את שמו על גבי התמלול והוא עשוי להתבקש להעיד במסגרת ההליך המשפטי הנוגע לחקירה זו, על מידת נכונותו של התמלול.

 

קבילות תמלול  – דיוק מעל הכל

השימוש בתמלול בהליכים משפטיים הוא הלכה למעשה בלתי נמנע. זאת מאחר שמדובר באמצעי ההופך את הקלטת השמע לנוחה לעיון עבור השופט היושב בדין. מבחני הקבילות שבהם כל תמלול נדרש לעמוד הם דיוק ברישום המלל וייחוס המלל לדובר מסוים, בצירוף הצהרה על כך מטעם הגורם שביצע את התמלול.

איש משפט

 

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם