איך רכב משפיע כלכלית לאורך החיים

רכישת רכב אמנם אינה נעשית כל יום, אבל זה לא שוואנס משקיעים ברכב וזהו, הכסף הולך. מסתבר שבהמשך נרצה רכב חדש, ונוכל למכור את הרכב שלנו. כמה מההשקעה תחזיר את עצמה במכירה? מהו הפחת של הרכב? על רכבים, וההשפעה הכלכלית של השקעה ברכב לאורך החיים

 

רכישת רכב ראשון – יריית הפתיחה

הרכב הראשון – יש מי שמקבלים אותו על מגש של כסף בגיל 17.5 מאבא מיליונר, אבל רובנו ממש לא. רק אחרי מספר שנים של עבודה קשה, נסיעות בתחבורה ציבורית ושכירות רכב, אנו מגשימים את החלום – רכב משלנו. מהר מאוד, הרכב הופך לבית השני שלנו, לבית שלנו בעולם. אבל בעוד שנה, שנתיים ואולי חמש שנים – והגיע הזמן לעבור לרכב הבא. כמה נרוויח במכירת הרכב? כמה נשקיע ברכב הבא? רכישת הרכב הראשון היא רק יריית הפתיחה להשפעות כלכליות של הרכב לאורך חיינו. כדי להבין איך זה מתרחש, חשוב שנכיר את המושג פחת.

 

פחת – מהו?

פחת הוא מושג המציין ירידה בערך, שנמדדת במשך תקופה. לרוב מחשבים את הפחת לשנה, המכונה פחת שנתי. כמעט תמיד הפחת הוא חיובי, כלומר מרבית המוצרים שנרכוש (בין אם מדובר ברכב, רהיט או מכשיר חשמלי) יאבדו מערכם מדי שנה. יש נכסים שהפחת עבורם הוא שלילי, ואז ערכם עולה מדי שנה. הנפוצים ביותר הם נכסי נדל"ן ופריטי אספנות. עם זאת, יש גם רכבים מסוימים שהפחת עבורם עשוי להיות חיובי. למשל, רכבי טסלה מתאפיינים בעליית מחירים שיוצרת פחת שלילי מדי שנה.

 

מהו הפחת השנתי לרכב?

סוכנות הרכב קפיטל מוטורס מציגה נתונים מדויקים:

  • רכב משפחתי: פחת שנתי ממוצע של 10%
  • רכב אישי או מיני: פחת שנתי ממוצע של 5%

כשמדובר על פחת שנתי ממוצע, חשוב לזכור שהממוצע כולל את כל הרכבים בארץ, שרובם הם רכבי יד שנייה. עבור רכבים חדשים הפחת השנתי הממוצע גבוה יותר. ירידת הערך מתמתנת לאורך זמן השימוש ברכב, כאשר הירידה המשמעותית ביותר חלה בשנה הראשונה לרכישת רכב חדש.

 

רכב חדש – פחת מיידי, שנתי ומצטבר

הירידה הראשונה בערך הרכב, מתרחשת ברגע בו אנו פותחים אותו, מתניעים ועולים על הכביש. ברגע זה הופך הרכב מחדש למשומש, וערכו יורד בממוצע ב-5% – 7%. לאחר מכן, לאורך שנת השימוש הראשונה הפחת השנתי הוא בין 13% ל-22%, כשהממוצע עומד על 15%. סך כל הפחת המצטבר ב-3 השנים הראשונות לשימוש ברכב חדש הוא כ-30% בממוצע.

גורמים נוספים המשפיעים על הפחת:

  • תאונות
  • ליקויים ברכב
  • הגוף המחזיק ברכב: תאגיד או חברה, מועצה, משרד החקלאות או המשטרה וזרועות הביטחון

 

השפעות כלכליות נוספות

השפעות כלכליות נוספות של רכישת רכב נובעות מ-:

  • צריכת הדלק
  • כמות תיקונים נדרשת
  • עלות הביטוח לרכב

לסיכום, רכישת רכב היא נקודת הפתיחה של הליך כלכלי מתמשך לאורך החיים. 

השפעה כלכלית של הרכב לאורך החיים

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם