באילו מקומות ניתן להתנהל עם רכבים תפעוליים?

רכב תפעולי הוא רכב עם מנוע שמטרתו להעביר מטענים או נוסעים ממקום למקום. הרעיון הוא לסייע לנייד דברים או עובדים באופן מהיר על פני מרחקים גדולים יחסית. רכב תפעולי משמש במגוון ענפים ומוסדות כמו שדות תעופה, בסיסים צבאיים, אתרי נופש ותיירות, מפעלים, אזורי תעשייה, ענפי חקלאות שונים, ועוד.

מדובר על כלי רכב עם הגדרה חוקית שלא תמיד ברורה לכולם, ולכן הכנו לכם כאן מדריך מפורט שיבהיר לכם את כל השאלות.

 

איפה מותר להתנהל עם רכב תפעולי?

על פי החוק, מותר להתנהל עם רכב תפעולי רק בתוך מקומות שהוגדרו כאזור רכב תפעולי. מדובר על מתחם מוגדר וברור שיש בו תמרורי 439, והוא קיבל אישור מטעם הרשות המקומית או האזורית. כל כניסה או יציאה לאזור הרכב התפעולי מסומנת בתמרור שמציין את העובדה שזהו אזור רכב תפעולי.

לכל אזור רכב תפעולי חייב להיות מפקח מיוחד שהוא הדמות שאחראית על המתחם. מפקח הרכב התפעולי קובע מהי מהירות הנסיעה המותרת באזור, אחראי על בדיקת הכשירות של כלי הרכב ועל הנהגים שנוהגים בהם.

רכב תפעולי

מה ההגדרה החוקית של רכב תפעולי?

על פי חוקי מדינת ישראל, רכב תפעולי לא מקבל רישום במשרד התחבורה, ובהתאמה גם אין לו מספר רישוי או רישיון רכב. עם זאת, על פי התקנות, כל רכב תפעולי חייב להיות עם ביטוח חובה לכל הפחות. פרטים נוספים תוכלו למצוא בקישור הזה hatavor-motor.co.il.

 

מי יכול לנהוג על רכב תפעולי?

על פי חוק, נהיגה ברכב תפעולי לא מחייבת רישיון נהיגה, אך מפקח הרכב התפעולי יכול להחליט שבאזור הרכב התפעולי שהוא אחראי עליו כל הנהגים חייבים להחזיק ברישיון נהיגה אזרחי תקף. כל אדם שנוהג על רכב תפעולי צריך לקבל אחת לשנה מסמך ממפקח הרכב התפעולי שמאשר לו לנהוג על רכב תפעולי מדגם או מסוג מסוים.

רכב תפעולי

מה עושים באזור שלא נחשב לאזור רכב תפעולי?

אם אתם שואלים את עצמכם איך יכול להיות שבהרבה יישובים, קיבוצים, ומושבים אנו רואים רכבים תפעוליים וזה לא אזור רכב תפעולי, אתם שואלים שאלה טובה. בשנים האחרונות הבינו שרכבים קטנים הם פתרון ניידות מעולה לאנשים שמתקשים בהליכה, ולכן החלו לשווק רכבים תפעוליים גם למגזר הפרטי.

אבל יש כאן הבדל חשוב: קלנועית חשמלית לא נחשבת לרכב תפעולי. יש לא מעט דגמים של קלנועיות ורכבי גולף שממש נראים כמו רכב תפעולי, אך ההגדרה שלהם שונה, ולכן ניתן לנהוג בהם גם במקומות שאינם מוגדרים כאזור רכב תפעולי.

 

סיכום

רכב תפעולי הוא הגדרה קצת חמקמקה בחוק. אמנם לא צריך רישיון נהיגה כדי לנהוג עליו, אך מותר להתנהל איתו אך ורק באזורים ברורים ומוגדרים. אם אתם לא בטוחים האם אתם גרים באזור רכב תפעולי, כנראה שאתם לא, אבל כפי שאמרנו גם לזה יש פתרון.

כלי רכב

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם