פנסיה חובה לעצמאים – בעד ונגד

הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים, תשע"ה-2015 שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת ב-16.12.2015 אמורה לעשות סדר בתחום אפור – הפקדות לקרן פנסיה של בעלי עסקים ועצמאיים. אמנם ההצעה טרם אושרה סופית ונמצאת יותר מ-4 שנים בדיונים בוועדת העבודה והרווחה, אבל כנראה שהיא תאושר ביום מן הימים כי המציאות מחייבת את הסדרת הנושא.

ורק כדי לסבר את האוזן – השכירים במשק נהנים מהפרשות לפנסיה על פי חוק החל מ-2008, אבל מבחינת העצמאיים לא נעשה דבר. יתרה מזאת – סקרים שנעשו הראו שכ-50% מהעצמאיים אינם מפרישים כספים לפנסיה. כשלוקחים בחשבון שמדובר באוכלוסייה שמונה כ-12% מכוח העבודה בארץ התוצאה אחת – סוגייה בוערת שיש לטפל בה מוקדם ככל האפשר.

פנסיה חובה לעצמאים – בעד ונגד

מה כוללת הצעת החוק?

הצעת החוק במידה ותאושר תחייב כל עצמאי ובעל עסק להפריש כספים לפנסיה ממש כמו שכירים, כלומר במידה וההכנסה שלהם עולה על המחצית של השכר הממוצע השנתי במשק. שיעורי ההפרשה יהיו מדורגים לפי החישוב הבא:

  • שיעור ההפרשה לפנסיה יהיה ע"פ הצעת החוק 10% מהשכר הממוצע במשק.
  • הכנסה הנמוכה ממחצית השכר הממוצע השנתי במשק לא תחייב את העצמאי בהפרשה לפנסיה
  • במידה והעצמאי מרוויח מעל מחצית מהשכר הממוצע השנתי במשק (עד תקרה של השכר הממוצע במשק) – הוא יפריש לקרן הפנסיה 20% משכרו החודשי.
  • הכנסה בגובה השכר השנתי הממוצע במשק תחייב את העצמאי להפריש לפנסיה 10% מהכנסתו
  • הכנסה העולה על השכר השנתי הממוצע במשק אינה מחייבת את העצמאי בהפרשה לפנסיה.

 

 

 

זה טוב או רע לעצמאיים?

אמנם יש כאלה שחושבים שהחוק לא יקל על העצמאיים ויש כאלה שטוענים שהוא גרוע, כך שהוא מכביד עוד יותר על העצמאיים במקום לעזור להם אבל דבר אחד בטוח – מדובר בהצעה מהפכנית שבאה להבטיח את איכות חייהם של העצמאיים גם אחרי יציאתם לפנסיה, כך שלא רק תהיה להם הכנסה ראויה אלא גם שהתנאים שלהם יושוו לאלה של השכירים.

עצם העובדה שהצעת החוק נוסחה בשיתוף עם ארגונים מקצועיים (למשל לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים הקטנים ולשכת יועצי המס) מוכיחה שמדובר במהפכה של ממש מבחינת בעלי עסקים – מהפכה שתבטיח שהם יזכו לפנסיה לעת זקנה ממש כמו השכירים.

עם זאת, חשוב לזכור שהצעת החוק במתכונתה הנוכחית אינה מקיפה את כל העצמאיים, כך שיש עוד עבודה לעשות. למשל, הצעת החוק אינה מתייחסת לעצמאיים צעירים (בני פחות מ-21 ) ולמבוגרים (בני יותר מ-55) וכן לעצמאיים חדשים (בעלי עסק שרשום ברשויות המס פחות מחצי שנה או שפעיל פחות משנתיים)

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם