מהי תוכנית בטיחות אש והאם כל עסק חייב כזו תוכנית?

בין אם אתם בשלבי התכנון האדריכלי או משפצים מקום קיים, ישנם עניינים חשובים אשר משפיעים על חיי אדם ברמה הבסיסית ביותר – תוכנית בטיחות אש היא אחת מהם. היא מאגדת את הנורמות והתקנות, הקשורות לשריפות, הצתות, פריצה והימלטות מהמבנה, ובלעדיה לא ניתן לבצע שיפוץ או בנייה. במאמר שלפניכם נבדוק מה התוכנית כוללת, והאם אתם  כעסק צריכים אחת כזאת.

 

חיי אדם מעל הכל

תוכנית בטיחות אש היא לא נושא לזלזל בו. התוכנית מאגדת בתוכה כללים, נורמות ותקנות קריטיות לשמירה על חיי אדם ולהקמת מבנה בטוח, בכל מצב או מקרה חירום. התוכנית מפרטת את נתוני החשמל והתאורה, יציאות המילוט ושלל מערכות גילוי וכיבוי השריפות. היא נבנית אך ורק על ידי יועץ מוסמך לנושא. מטרת התוכנית היא לייצר סביבה בטוחה, גם בשגרה וגם בחירום, ולוודא שאיננו מסכנים חיי אדם בשום מצב, בעסק או בדיור פרטי.

 

בבטיחות – סומכים על מומחים

גם אם עברתם על שלל התקנות והנקודות, וגם אם אתם בטוחים שהרקע שלכם מאפשר הבנה מעמיקה של השטח, זה לא מספק ליצירת תוכנית בטיחות אש. תוכניות בטיחות צריכות להתבצע בליווי יועצים מוסמכים לבטיחות בנושאי אש, עם הסמכה בהנדסה או אדריכלות. מעבר לתכנון עצמו ישנם כללים אבסולוטיים על איך נראית תוכנית, ומה הפרמטרים עבורה. (ניתן לראות את מכ״ר 532, באתר כבאות אש).

 

איך לדעת אם אני צריך תוכנית בטיחות אש?

מבית פרטי, לבנייני מסחר, ועד חנות הצעצועים השכונתית – האחריות על בטיחות אש היא על כולנו. גם אם מדובר על שיפוץ או הקמת עסק קטן, חשוב להתייחס לנושא בכובד ראש הנדרש, ולנקוט בכל האמצעים וההשקעה על מנת לייצר סביבה בטוחה לכולם. בזמן אמת תוכנית בטיחות אש טובה תציל חיי אדם. אם אתם מקימים עסק חדש, משפצים דירה או בניין דירות, מבצעים תמ״א או כל פעולה אחרת שדורשת עבודה אדריכלית – מחובתכם לבדוק האם אתם צריכים תוכנית בטיחות אש.

 

מיציאת החירום ועד למתז האחרון

תוכנית בטיחות אש היא חלק אקוטי בקבלת רישיון עסק. על הממונה עליה מוטל לקבוע, על פי מגוון פרמטרים, ובעזרת תוכניות האדריכלות – כמה יציאות נדרשות, מהי כמות האנשים שיכולה להיכנס למבנה/עסק, ואילו אמצעי בטיחות אש אקטיביים ופסיביים) נדרשים. האם נדרש גלגלון, או עמדת כיבוי, מהם כיווני הדלתות וכנפיהן, והאם יש צורך בחלונות חילוץ. עקב המורכבות ועומק המומחיות הנדרשת, חשוב לבצע את התכנון עם מומחים מקצועיים ומורשים לנושא.

 

בלי בטיחות אש זה לא עסק

כעת כשאתם יודעים מהי תוכנית בטיחות אש, ומה הדרך והדרישות עבורה, גם אתם יכולים לתרום ליצירת מרחב בטוח, בשגרה ובחירום, עבור כל השוהים ומבקרים במקום העסק. אם תשימו את בטיחות האש במעלה הראשונה, החל מתכנון מתזים ועד האישורים הסופיים, תוכלו להיות בטוחים שהעסק שלכם מוכן לכל צרה שלא תבוא.

בטיחות לעסקים

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם