מעסיק? כדאי שתכיר את תקנון הטרדות מיניות בעבודה

פרסום תקנון הטרדות מיניות בעבודה מחויב על פי חוק. מקומות עבודה עם יותר מ-25 עובדים חייבים להתאים אותו. התקנות חייב להתנסח בהתאם תקנות למניעת הטרדה מינית

 

הגנה על עובדים ועובדות

בנוסף להיותו מקור פרנסה, מקום עבודה הוא גם מסגרת חברתית חשובה בה העובדים שוהים שעות ארוכות, לעיתים יותר מעם בני משפחתם, ובה נרקמים מערכות יחסים חבריות ולעיתים אף רומנטיות.

לאור מרכזיותו וחשיבותו של מקום העבודה ולאור העובדה שיש בו יחסים היררכיים, מדינות חוק בכל העולם, כולל ישראל, חוקקו חוקים המעגנים את זכויות העובד מתוך כוונה להגן עליו מפני החלטות והתנהגויות שרירותיות שעלולות לגרום למצוקה ולאובדן פרנסה.

החוק למניעת הטרדה מינית מתייחס גם להתנהגויות במקום העבודה ומטיל אחריות על מעסיקים למנוע הטרדה מינית והתנכלות במקום העבודה תוך שימוש ב"אמצעים סבירים, בנסיבות העניין". עורך דין בקיא בתחום יסייע לקורבנות הטרדה מינית לזכות בפיצוי ולשקם את מעמדם.

 

חובת המעסיק

עורך דין בקיא בתחום, ידע להסביר ללקוחותיו כי על פי סעיף 7(א) של החוק למניעת הטרדה מינית "מעסיק חייב לנקוט אמצעים סבירים, בנסיבות העניין, כדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי עבודה, על ידי עובדו, או על ידי ממונה מטעמו אף אם אינו עובדו, ולטפל בכל מקרה כאמור, ולשם כך עליו: (1) לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה בשל הטרדה מינית או התנכלות ולבירור התלונה; (2) לטפל ביעילות במקרה של הטרדה מינית או התנכלות שידע אודותיהם, וכן לעשות כל שביכולתו כדי למנוע את הישנות המעשים האמורים וכדי לתקן את הפגיעה שנגרמה למתלונן עקב ההטרדה או ההתנכלות".

עוד קובע החוק 7(ב) כי "מעסיק המעסיק יותר מ-25 עובדים חייב, בנוסף לאמור בסעיף קטן (א), לקבוע תקנון שבו יובאו עיקרי הוראות החוק בדבר הטרדה מינית והתנכלות במסגרת יחסי עבודה ויפורטו בו דרכי הגשת התלונות שעניינן הטרדה מינית או התנכלות והטיפול בהן, כפי שקבע המעסיק (להלן – תקנון); המעסיק יפרסם את התקנון בין עובדיו".

 

תקנון

התקנון צריך להיות מנוסח על סמך "תקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), תשנ"ח-1998" ולכלול את עיקרי החוק למניעת הטרדה מינית, את העונשים האפשריים למטרידים, את חובות המעביד בנושא, הליך הגשת התלונה ואופן בירורה. כפי שכל עורך דין בקיא בתחום יודע, החוק קובע במפורש כי אי פרסום תקנון – עונשו קנס.

כמו כן, מעסיק שאינו מפרסם תקנון ניתן להגיש נגדו תלונה ליחידת אכיפת חוקי העבודה. דוגמאות לתקנונים ניתן למצוא ברשת האינטרנט, בשפות שונות. אתרי אינטרנט ממשלתיים, כמו זה של הרשות לקידום מעמד האישה, מציגים לדוגמא תקנונים. יש להתאים את התקנון למקום העבודה הספציפי.

מקומות עבודה ממנים אחראי/ת לטיפול בנושא, כולל טיפול בתלונות הטרדה מינית. יש צורך לפרסם את התקנון במקום בולט לעין ואם מבנה מקום העבודה דורש זאת, גם ביותר ממקום אחד. מקום עבודה עם ארגון עובדים יעביר העתק לנציג הארגון ולכל עובד המבקש העתק.

 

חובותיו של מקום עבודה קטן

במקום עבודה המעסיק עד 25 עובדים, המעסיק מחויב לידע כל עובד וכל ממונה על האיסור להטריד מינית או להתנכל לעובדים. במקום עבודה זה אין צורך לבצע התאמות לתקנון לדוגמא ועליו למסור אותו לכל העובדים או לתלות אותו במקום בולט.

הטרדה מינית

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם