כל מה שצריך לדעת על חוזים עתידיים

שוק ההון הוא תחום שקורץ לישראלים רבים. סיפורים מישראל ומכל העולם על אנשים שהשקיעו עשרה או מאה דולרים – והפכו למיליונרים בין לילה, מהווים פיתוי עז. אולם, תחום ההשקעות הוא עולם סבוך ומפותל, שאם אתם לא אנשי מקצוע – כנראה שתתקשו למצוא בו את ידיכם ורגליכם.

מילים כמו אופציות, שורטים ונאסד"ק יכולות להישמע מפוצצות ומבהילות. בטקסט שלפניכם ננסה להסביר מושג אחד – חוזים עתידיים. מדובר במושג שאינו מוכר למרבית הציבור, אך דווקא בזמנים של שוק דובי (כלומר שוק שחווה ירידות משמעותיות) הוא עשוי להיות מעניין במיוחד. בטקסט ננסה להסביר מה זה חוזים עתידיים, איפה ניתן לקנות חוזים עתידיים ולמי מתאים להשקיע בחוזים כאלה.

 

מה זה חוזים עתידיים

דמיינו שאתם מגיעים להסכם עם בנק כלשהו. אתם מתחייבים לקנות דולר אחד לפי השער שלו כיום – למשל 3 שקלים – בעוד חצי שנה. אם הדולר יעלה בעוד חצי שנה – אתם תרוויחו, משום שתוכלו לקנות בזול ולמכור ביוקר. זה חוזה עתידי. חוזה עתידי הוא למעשה כלי פיננסי, שמאפשר לכם להרוויח כסף הודות לעליות של השוק.

למעשה, בחוזה עתידי אתם מתחייבים לקנות מוצר במחיר מסוים – והצד השני מתחייב למכור את המוצר במחיר הזה. כל החוזים העתידיים נסחרים על ידי מסלקה שמקשרת בין המוכר לקונה. המסלקה גובה מהקונה סכום כסף אשר נקרא מארג'ין (Margin), כדי להבטיח שהוא יוכל לשלם בעתיד. בעולם האמיתי החוזה לא נקנה או נמכר מגוף פרטי כמו בנק, אלא ישירות מהמסלקה.

 

איפה משקיעים בחוזים עתידיים

כדי לקנות חוזים עתידיים, יהיה עליכם לעמוד בקשר מול בית השקעות כמו אלטשולר שחם או אגף ההשקעות של הבנק שלכם. ישנם מעט מאוד משקיעים פרטיים שעובדים עם חוזים עתידיים, ועוד פחות מסלקות שמוכנות לעבוד עם משקיעים כאלה. יחד עם זאת, חוזים עתידיים יכולים לעזור לכם לגוון ולהעמיק את תיק ההשקעות שלכם. כדאי להיוועץ עם איש או אשת מקצוע בנוגע למקרה שלכם.

 

למי מתאים להשקיע בחוזים עתידיים

יש שני סוגים של משקיעים שמתעניינים בחוזים עתידיים – המגדרים (למשל יבואנים ויצואנים) והספוקלנטים (נפוץ יותר בקרב משקיעים פרטיים). מגדרים ישתמשו בקנייה של חוזה עתידי כדי להגן על ערך הסחורה שלהם מפני תנודתיות השוק, ולהבטיח הכנסה עתידית. למשל, הבנק שלכם יכול למכור חוזה עתידי על כמות מסוימת של דולרים, ובכך לא להיות מושפע מעליית וירידת הדולר.

הספוקלנטים משתמשים בחוזים עתידיים מתוך הנחה שהם יודעים לקרוא את השוק. למשל, אדם שמאמין שבעוד שנה יהיה ביקוש גדול לדולר אוסטרלי. אותו אדם יקנה חוזה עתידי במחיר הנוכחי הנמוך, יקבל את הדולרים האוסטרליים במחיר נמוך ממחיר השוק, ימכור במחיר גבוה יותר – ויגרוף רווח.

 

סיכום

לסיכום, חוזים עתידיים יכולים להביא רווח נאה, אך הם עניין מסובך. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לגבי הכדאיות שלהם עבורכם.

חוזה

 

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם