משכנתא עבור בית ישן המיועד להריסה

ברוב המקרים, כאשר רוכשים דירה בארץ זקוקים להלוואת משכנתא ולהון עצמי התחלתי. המשכנתא ניתנת בהתאם לערך הדירה וניתן לפרוס אותה לאורך שנים בריביות שונות. האם ניתן לקבל משכנתא גם עבור בית המיועד להריסה וכיצד?

משכנתא עבור בית ישן המיועד להריסה

מהי תכנית תמ"א 38?

תכנית תמ"א 38 מיועדת לבניינים ישנים שאינם עמידים בפני רעידות אדמה ויש להוסיף לדירות שלהם ממ"ד או תוספות אחרות. עם השנים עברה התוכנית שינויים ונוסף סעיף בו ניתן להרוס מבנים הדורשים חיזוק ולבנות אותם מחדש. כלומר, במקרים מסוימים ניתן לערוך בדירות שיפוצים ובמקרים אחרים להרוס ולבנות מחדש. אך האם ניתן לקחת משכנתא עבור דירות המיועדות להריסה?

להרחבה במאמר באתר שיפוצים פלוס

 

משכנתא עבור בית המיועד להריסה

ניתן לקחת משכנתא לבית המיועד להריסה בדיוק כמו שלוקחים משכנתא רגילה. ההלוואה הכספית היא בערך של 75% משווי הבית לאחר ההריסה. הערכת השווי של הדירה תהיה יקרה יותר מכיוון שהבנק חייב רשת ביטחון.

לשם כך הבנק ישלח שמאי שיעריך את תכניות הבית והשטח באופן מקיף ביותר, מה שעלול ליקר את העניין כיוון שעלות השמאי שונה מהערכה של שמאי המעריך דירה רגילה לצורך משכנתא. את המשכנתא ניתן לקחת עד ל-30 שנים ולשלם הון עצמי בערך של 25% משווי הבית.

לאחר שמחליטים על פריסת התשלומים בוחרים בתמהיל בו תהיה רשומה התקופה, סוג הריבית וההצמדה לקרן. כך למעשה נקבע ההחזר החודשי של המשכנתא. ניתן לקחת משכנתא במסלולים שונים ואף למחזר אותה לצרכים שלכם במשך השנים.

 

הנחה במס רכישה

בית המיועד להריסה מזכה בחיוב מס רכישה של 5% ולא יותר במידה והוא נהרס עד חצי שנה מהבקשה. כדי לנצל זאת חשוב לקחת משכנתא עוד לפני שלב ההריסה כי הכוונה היא להרוס את הבית והוא אינו משמש למגורים או למטרה אחרת עד לבנייה. לפיכך, מס הרכישה החל על סוג נכס זה הוא כפי שנהוג ברכישת קרקע.

 

מה דורש הבנק לצורך המשכנתא?

כאשר לוקחים משכנתא עבור בית המיועד להריסה, הבנק מבקש אישורים ומסמכים רבים יותר מאשר רכישת דירה רגילה. למשל: הסכם דיירים, סוגי הדירות, אישור זכויות, פירוט שלבי הבנייה וכד'.

בעבר הבנקים כלל לא נתנו משכנתא לרכישת בית כזה אך בשל תאוצת הבנייה וכניסתן של חברות בנייה גדולות לתחום, הדברים השתנו. חברת הבנייה בדרך כלל רושמת הערת אזהרה על הדירה, מה שמקשה על הבנק לתת משכנתא ולהיפך, שחברת הבנייה לא רושמת הערת אזהרה לבנק קל יותר.

לפיכך, זהו תהליך מורכב ויותר מכך, הבנק דורש טופס 4 כדי שהוא יוכל לרשום את הערת האזהרה לטובתו. האישור למשכנתא יהיה פשוט יותר במידה ולחברת הבנייה יהיה ליווי בנקאי שלמעשה מהווה גיבוי בשבילה. ניתן גם לקחת את המשכנתא מהגוף הפיננסי המלווה את הפרויקט וייתכן שזה יהיה משתלם יותר.

 

התוכן המובא באתר זה נועד לידע כללי בלבד, ואינו מתיימר לספק מענה ספציפי בתחום המשכנתאות. אין לראות במידע זה משום המלצה לביצוע פעולות מכל סוג שהוא והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משכנתאות מקצועי, המתבצע על פי הנתונים והצרכים האישיים של כל אדם.

יתרה מכך, אין באמור לעיל כדי להחליף את הוראות החוק בנושאים הנוגעים לדיני מקרקעין ומיסוי מקרקעין. במקרה של סתירה בין הוראות הדין לבין המידע שצוין דלעיל,
תגברנה הוראות הדין.

 

מפתח בדלת של בית

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם