משכנתא לתושבים חוזרים

משכנתא לתושבים חוזרים
משכנתא לתושבים חוזרים

משכנתא לתושב חוזר מוצעת לתושבים העונים על הקריטריונים המעניקים מעמד "תושב חוזר" שבהם נעסוק בהרחבה בהמשך. ישנם שני ערוצי הלוואות הניתנת על ידי הקרן לפיתוח עסקי לעולה של המשרד לקליטת העלייה והקרן לסיוע לעסקים קטנים בערבות המדינה של משרד התמ"ת.

מי נחשב "תושב חוזר"?

משרד הקליטה הגדיר את התנאים הנדרשים לקבל מעמד של "תושב חוזר" ואלו הם:

  • גיל התושב החוזר יהיה 17 ומעלה בעת שובו לישראל.
  • התושב שהה בחו"ל לפחות שנתיים ברציפות. כמו כן, קיימים שני מקרים מיוחדים:
  • יזם עסקי – יזם עסקי החוזר לארץ זכאי להטבות אם שהה בחו"ל 3 שנים לפחות.
  • מדען חוזר – תושב שנסע לחו"ל למטרות מדע ופיתוח יהיה זכאי לסיוע מיוחד מהמרכז לקליטה במדע אם שהה בחו"ל לפחות 3 שנים ברציפות.
  • ביקורים בארץ – על התושב החוזר להציג עדויות לכך שביקר בארץ בתקופת שהותו בחו"ל לא יותר מ-4 חודשים בכל שנה, לסירוגין או ברציפות. על הביקורים להתייחס לשנתיים האחרונות לפני החזרה לארץ ותו לא. בכלל זה, ביקור שהחל בסופה של שנה אחת והמשיך לתחילתה של שנה אחרת נחשב כביקור אחד.
  • שליחות בחו"ל – תושב חוזר, בן/בת-זוגו או הוריו שנשלח לחו"ל מטעם אחד מהמוסדות הבאים לא ייחשב "תושב חוזר" אלא אם שהה בחו"ל מעל ל-5 שנים: מדינת ישראל או רשות מרשויות מדינת ישראל; ההסתדרות הציונית העולמית; הסוכנות היהודית; קרן היסוד; קרן קיימת לישראל; הבונדס; המגבית המאוחדת.
  • אופן חישוב הזכאות – חישוב הזכאות יקבע על פי השנתיים האחרונות מיום השיבה לארץ. מעמד "תושב חוזר" יינתן באחת מלשכות משרד הקליטה ועל סמך חותמות הכניסה והיציאה מהארץ בדרכון.

 

 תנאים מספיקים ובלתי-מספיקים נוספים

גרוש/ה, פרוד/ה, או בן/בת-זוג שחזרו לארץ עם ילדיהם מוקדם מהמתוכנן ומעוניינים לקבל הטבות עבור ילדיהם נדרשים להנפיק הצהרה החתומה על ידי נוטריון המעידה על הסכמתו של בן/בת-הזוג השוהה בחו"ל לכך שהילדים יוחזקו ברשות ההורה ששב לישראל.

מי שעונה על אחד מהתנאים הבאים אינו זכאי להטבות משרד הקליטה: "תושב חוזר" שכבר נהנה ממעמד זה בעבר; "תושב חוזר" שעלה ארצה ועודנו זכאי להטבות של עולה חדש; מי ששהה בחו"ל בשליחות מתחת ל-5 שנים.

הליך הגשת בקשה

תהליך קבלת מעמד "תושב חוזר" והזכאות הכרוכה בו מורכב ממספר שלבים: ה"תושב החוזר" צריך לפנות לרכז תיעוד וזכאות/תושבים חוזרים בלשכת המשרד לקליטת עליה באזור מגוריו כדי לקבל "אישור תושב חוזר".

על המועמד למלא שאלון "תושב חוזר" ולהציג דרכונים, תעודות זהות, תמונות מזהות, ואת יתר הניירת הדרושה לשם קבלת המעמד. כדי לקבל סיוע כספי בדמות 3 חודשי הבטחת הכנסה על המועמד לפתוח חשבון בנק בישראל ולהתייצב בלשכות שירות התעסוקה לאחר קבלת "אישור תושב חוזר".

ערוצי ההלוואה

  1. הקרן לסיוע לעסקים קטנים בערבות המדינה (משרד התמ"ת) – הלוואה בגובה של עד 500 אלף ש"ח המוצעת לתושבים חוזרים ולכל יתר תושבי המדינה לתקופה של עד 5 שנים וגובה ריבית הפריים + 3.5%.
  2. הקרן לפיתוח עסקי לעולה (המשרד לקליטת עליה) – הלוואה בגובה של עד 100 אלף ש"ח המוצעת לתושבים חוזרים בלבד העונים על הגדרות המשרד לקליטת עליה ל"תושב חוזר". הריבית צמודה למדד מחירי הצרכן + 2% וההלוואה ניתנת לתקופה כוללת של 6 שנים כאשר בשנה הראשונה מוחזרת הריבית וב-5 השנים האחרונות מוחזרת הקרן.

 

בנוסף להלוואות אלו, ישנן הקלות אחרות כמו הקלות מיסוי המיועדות לתושבים חוזרים בלבד ומטרתן לעודד חזרה לארץ. מומלץ להתעדכן באתר המשרד לקליטת עליה באשר ליתר ההטבות המוצעות לתושבים חוזרים המשתנות מעת לעת.

התוכן המובא באתר זה נועד לידע כללי בלבד, ואינו מתיימר לספק מענה ספציפי בתחום המשכנתאות. אין לראות במידע זה משום המלצה לביצוע פעולות מכל סוג שהוא והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משכנתאות מקצועי, המתבצע על פי הנתונים והצרכים האישיים של כל אדם.
יתרה מכך, אין באמור לעיל כדי להחליף את הוראות החוק בנושאים הנוגעים לדיני מקרקעין ומיסוי מקרקעין. במקרה של סתירה בין הוראות הדין לבין המידע שצוין דלעיל,
תגברנה הוראות הדין.
מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם