משכנתא בריבית משתנה על בסיס האירו

משכנתא בריבית משתנה על בסיס האירו
משכנתא בריבית משתנה על בסיס האירו

ריבית הליבור

ריבית הליבור (Libor) היא ריבית הנקבעת על ידי ארגון הבנקאים הבריטי (BBA) בחישוב ממוצע הריביות שבהן בנקים לווים ומלווים בינם לבין עצמם. חישוב הריבית מותאם להלוואות הניתנות לתקופה של בין חודש אחד לשנה. הריבית מפורסמת בלונדון מידי יום בשעה 11:30, ומוצגת ב-10 שערי מטבע שונים.

ריבית הליבור מהווה בסיס חישובי לכלים פיננסיים מגוונים בשוק הסחר הבינלאומי. ערכם של כלל הכלים מוערך בכ-350 טריליון דולר. הריבית מוצעת בארץ במסגרת מסלולי משכנתאות ופיקדונות בנקאיים צמודי מט"ח. כאשר חל גידול בהיקף ההלוואות בין הבנקים הבינלאומיים ריבית הליבור יורדת ולהיפך, כאשר נרשמת ירידה באשראי הבנקים, ריבית הליבור עולה.

ריבית משתנה

משכנתא במסלול ריבית משתנה, היא משכנתא שבה מוצמדת הריבית המצורפת להחזר החודשי לאחת הריביות המרכזיות בשוק הנדל"ן העולמי, או לאחד ממטבעות החוץ המובילים.

הריבית העולמית המוכרת ביותר היא כאמור ריבית הליבור והריבית הישראלית המרכזית היא ריבית הפריים, הנקבעת על ידי חיבור של ריבית הבסיס של בנק ישראל ו-1.5%. מטבעות החוץ הסחירים המובילים הם הדולר והאירו.

משכנתא במסלול צמוד לריבית הליבור מתעדכנת אחת לכמה חודשים או שנים, בהתאם למה שסוכם בחוזה המשכנתא. גובה הריבית נקבע על סמך ההודעה העדכנית ביותר של ארגון הבנקאים הבריטי.

משמעות ההצמדה לריבית הליבור ולאירו?

הצמדת הריבית על ההחזר החודשי לריבית הליבור יכולה לפעול בשני כיוונים – לטובת הלווה או לטובת הבנק. אם ריבית הליבור יורדת, הריבית על המשכנתא תרד והלווה ירוויח משום שיצטרך לשלם פחות בכל חודש. ואם ריבית הליבור תעלה, גם הריבית על המשכנתא תעלה בעקבותיה והבנק ירוויח בכך שיקבל סכום גבוה יותר מדי חודש.

ההצמדה לשער האירו היציג משפיעה גם היא על גובה ההחזר החודשי. בעוד שהתחזקות השקל ביחס לאירו תגרום להפחתת גובה החזרי משכנתא, היחלשות השקל מול האירו תגרום לעליה בגובה ההחזרים.

בשל צירופם של שני מרכיבי הצמדה אלה, מסלול משכנתא מסוג זה נחשב מסוכן ולא בטוח. אך יש לציין כי המסלול מוצע גם כמסלול חלקי, כלומר כתת-מסלול הפועל על אחוז מסוים מהסכום הכולל של המשכנתא. באמצעות מסלולים אלה, ניתן לחלק את הסיכונים בין כמה אפיקי השקעה ולחזק את יציבותה של המשכנתא.

ריבית הליבור מול ריבית הפריים

הן מסלולי משכנתאות בריבית ליבור והן מסלולים בריבית פריים מוצעים ברוב המקרים עם אפשרות לפירעון מוקדם של קרן המשכנתא, ללא תשלום עמלות וקנסות. ריביות אלו משקפות את תנאי המסחר של הבנקים בינם לבין עצמם ולכן הן מבטיחות שהם לא יפגעו כתוצאה מהשינויים בערכיהן.

מסלולים בריבית הליבור עשויים להתאים ללווים שברשותם ברשותם הכנסה קבועה של מט"ח או הכנסה צמודה למט"ח. מסקירת התנודות שהתרחשו בריבית הליבור ובריבית הפריים בשנים האחרונות עולה כי ריבית הליבור יציבה יותר ולכן יש הרואים בה אפיק השקעה בטוח יותר.

האם כדאי לבחור במסלול משכנתא צמוד אירו?

משכנתא בריבית הליבור, הצמודה לשער האירו, היא איננה משכנתא בטוחה במיוחד היות והיא נתונה לשינויים המתרחשים בשני פרמטרים – שער הריבית ושער האירו. חוסר היציבות הזה יכול להוות יתרון או חיסרון באותה המידה וקשה לנבא זאת מראש.

אופציית הפירעון המוקדם של המשכנתא, ללא צורך בתשלום העמלות והקנסות הכרוכות בכך מהווה יתרון חשוב וכמוה גם האפשרות לבחור במסלול המט"ח כבמסלול חלקי בלבד וכך לפזר את הסיכונים.

התוכן המובא באתר זה נועד לידע כללי בלבד, ואינו מתיימר לספק מענה ספציפי בתחום המשכנתאות. אין לראות במידע זה משום המלצה לביצוע פעולות מכל סוג שהוא והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משכנתאות מקצועי, המתבצע על פי הנתונים והצרכים האישיים של כל אדם.
יתרה מכך, אין באמור לעיל כדי להחליף את הוראות החוק בנושאים הנוגעים לדיני מקרקעין ומיסוי מקרקעין. במקרה של סתירה בין הוראות הדין לבין המידע שצוין דלעיל,
תגברנה הוראות הדין.

משכנתא בריבית משתנה על בסיס האירו

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם