משכנתא בריבית משתנה על בסיס דולר

משכנתא בריבית משתנה על בסיס דולר
משכנתא בריבית משתנה על בסיס דולר

ריבית הליבור

ריבית הליבור (Libor) הינה שער הריבית הממוצע הנקבע על ידי ארגון הבנקאים הבריטי (BBA) והיא משקפת את גובה הריבית שבה בנקים לווים ומלווים בינם לבין עצמם. הריבית מחושבת בעשרה מטבעות שונים ועבור תקופת הלוואה הנעה בין יום אחד לשנה אחת. הריבית מתפרסמת מידי יום בשעה 11:30, בשעון לונדון.

ריבית הליבור משמשת כאמת המידה של כלים פיננסיים רבים בשוק הסחר הבינלאומי, המוערכים בסכום מקורב של 350 טריליון דולר. בשוק הבנקאות הישראלי, מוצעת הריבית במגוון מסלולי משכנתאות ופיקדונות הצמודים למטבעות חוץ. עלייה בריבית הליבור כמוה כירידה במוכנות הבנקים להלוות בינם לבין עצמם וירידה בערכה שקולה לגידול בהיקף ההלוואות בין הבנקים.

ריבית משתנה

במשכנתא שבה הריבית משתנה, הריבית על ההחזר החודשי מוצמדת לאחת הריביות המובילות את שוק הנדל"ן, בארץ ובעולם, או לאחד ממטבעות הסחר המרכזיים. הריביות העיקריות הן ריבית הליבור המוזכרת לעיל וריבית הפריים, הנקבעת על ידי ריבית הבסיס של בנק ישראל ועוד 1.5%, ומשקפת את גובה הריבית שבה לווים הבנקים בישראל בינם ולבין עצמם.

מטבעות החוץ הסחירים המרכזיים הם כמובן הדולר והאירו. הריבית על משכנתא, הצמודה לריבית הליבור, מתעדכנת אחת לכמה חודשים, בהתאם לתנאי המשכנתא המסוכמים מראש. היא נקבעת כאמור על בסיס ההודעה העדכנית של ארגון הבנקאים הבריטי.

משמעות ההצמדה לריבית הליבור ולדולר?

היות והריבית על המשכנתא מתאימה את עצמה לשינויים המתרחשים בגובה ריבית הליבור, כל שינוי יכול לשחק לטובתו או לרעתו של הלווה. אם הריבית יורדת – תרד הריבית על המשכנתא והלווה ייצא נשכר מכך, אולם אם תעלה – גם הריבית על המשכנתא תעלה בעקבותיה והלווה יידרש להחזיר סכום גבוה יותר מידי חודש.

מרכיב חשוב נוסף הוא ההצמדה לדולר. התחזקות השקל מול הדולר תביא להפחתת גובה המשכנתא ואילו היחלשות השקל ביחס לדולר תגרום לעליית גובה ההחזרים. שתי ההצמדות גם יחד הופכות את אפיק משכנתא זה למסוכן מעט ומתאים לחובבי הימורים.

עם זאת, בנקים רבים למשכנתאות מציעים מסלולים מורכבים, שבהם רק נתח מהמשכנתא צמוד למטבע חוץ. מסלולים אלו מאפשרים לפזר את הסיכונים שבמשכנתא בכמה סלים ולהגדיל את ביטחונה.

ריבית הליבור מול ריבית הפריים

הן מסלולי משכנתאות בריבית ליבור והן מסלולים בריבית פריים מוצעים ברוב המקרים עם אפשרות לפירעון מוקדם של קרן המשכנתא, ללא תשלום עמלות וקנסות. הסיבה לכך היא שריביות אלו משקפות את תנאי המסחר של הבנקים בעצמם ובכך הן מבטיחות שהם לא יפסידו מהשינויים הנרשמים בערכיהן בכל מקרה.

מסלולי ריבית הליבור עשויים להיות עדיפים בעיני לווים שיש ברשותם הכנסה קבועה של מט"ח או שהכנסתם צמודה למט"ח. תצפיות על תנודות שערי שתי הריביות בשנים האחרונות מעידות על חוסן יחסי של ריבית הליבור ולכן היא נתפסת כבטוחה יותר להשקעה.

כדאי לבחור במסלול משכנתא דולרי?

משכנתא בריבית הליבור הצמודה לשער הדולר אינה משכנתא בטוחה במיוחד, משום שהיא נתונה לשינויים משני מקורות – שער הריבית ושער הדולר. חוסר יציבות זאת יכול להוות יתרון או חיסרון באותה המידה וקשה לצפות זאת מראש. אופציית הפירעון המוקדם של המשכנתא, ללא צורך בתשלום העמלות והקנסות הכרוכות בכך מהווה יתרון חשוב. כמו כן, בחירה במסלול מט"ח חלקי מאפשרת ביזור סיכונים במספר אפיקים שונים.

התוכן המובא באתר זה נועד לידע כללי בלבד, ואינו מתיימר לספק מענה ספציפי בתחום המשכנתאות. אין לראות במידע זה משום המלצה לביצוע פעולות מכל סוג שהוא והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משכנתאות מקצועי, המתבצע על פי הנתונים והצרכים האישיים של כל אדם.
יתרה מכך, אין באמור לעיל כדי להחליף את הוראות החוק בנושאים הנוגעים לדיני מקרקעין ומיסוי מקרקעין. במקרה של סתירה בין הוראות הדין לבין המידע שצוין דלעיל,
תגברנה הוראות הדין.

משכנתא בריבית משתנה על בסיס דולר

מה היה לנו עד עכשיו?
שתפו
ליצירת קשר בוואצפ אנא רשמו את המספר שלכם